Samoładujący napęd hybrydowy Toyoty zapewnia dużo większy zasięg na jednym tankowaniu niż napęd konwencjonalny czy elektryczny, ponieważ nawet 77% czasu jazdy może korzystać z trybu elektrycznego. Poruszając się z niższą prędkością, np. drogami osiedlowymi lub w korku, kilka kilometrów można pokonać wyłącznie w zeroemisyjnym trybie elektrycznym, w ogóle nie zużywając paliwa. Natomiast kiedy jedziemy dynamiczniej, działają oba silniki – elektryczny i spalinowy – co w rezultacie umożliwia przejechanie dłuższego odcinka, gdyż samochód zużywa mniej benzyny.
Jakie są najczęściej zadawane pytania na temat hybryd?
Fakty i mity na temat hybryd
Wręcz przeciwnie, wizyty na stacjach benzynowych są rzadsze, a koszty za paliwo znacznie niższe.
Oczywiście, że nie. Jazda pełną hybrydą Toyoty w mieście umożliwia poruszanie się przy użyciu wyłącznie napędu elektrycznego, ale nie znaczy to, że w trasie czy na autostradzie atuty technologii hybrydowej nie mają zastosowania. Nawet przy bardzo dynamicznej jeździe i przy dużych prędkościach pracują oba napędy – spalinowy i elektryczny. Automatycznie dobierają one odpowiednie proporcje w dostarczaniu żądanej energii do przyspieszenia czy wyprzedzania.
4. generacja pełnego napędu hybrydowego Toyoty umożliwia bardzo dynamiczną jazdę i maksymalną moc na żądanie bez żadnych opóźnień i efektu tzw. turbodziury. Oto przyczyny takich osiągów:
- nowa kompaktowa przekładnia planetarna,
- dużo lżejszy układ hybrydowy,
- większa moc zarówno silnika spalinowego, jak i elektrycznego,
- możliwość napędu na cztery koła.
Co więcej, Toyota nieustannie czerpie doświadczenie w tej kwestii z motosportu, wykorzystując stosowane tam rozwiązania w samochodach seryjnych. Tak np. udział modelu Toyota 050 Hybrid w jednym z najbardziej wymagających całodobowych wyścigów 24h Le Mans skutkuje testowaniem jak najdłuższego zasięgu i wydajności przy jednoczesnym zachowaniu typowo sportowej dynamiki.
Pełne hybrydy Toyoty już od ponad 26 lat z powodzeniem jeżdżą po drogach całego świata i zajmują wiodące miejsca w rankingach zadowolenia klientów i bezawaryjności aut przeprowadzanych przez niezależne instytuty badawcze. Co ważne, nie posiadają wielu części, które w silnikach konwencjonalnych są szczególnie narażone na zużycie, takich jak m.in.: alternator, paski klinowe, rozrusznik, sprzęgło czy koło dwumasowe. Ich układ hamulcowy ma trzykrotnie dłuższą żywotność z racji mniejszego zużycia klocków i tarcz.
Najlepszym dowodem na bezawaryjność pełnych hybryd Toyoty jest rokroczna obecność w czołówce najbardziej niezawodnych marek według rankingów Consumer Reports, największej organizacji konsumenckiej w Stanach Zjednoczonych.
LP. | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
1. | Lexus | Lexus | Lexus | Toyota | Lexus | Lexus |
2. | Toyota | Toyota | Toyota | Lexus | Toyota | Mazda |
3. | Mazda | Audi | Buick | Kia | Mazda | Toyota |
Nie, pełne hybrydy Toyoty w ogóle nie wymagają ładowania z zewnętrznych źródeł prądu. Baterie w stworzonym przez Toyotę układzie hybrydowym ładują się automatycznie podczas jazdy na silniku spalinowym lub w momencie hamowania. Akumulator hybrydowy nigdy sam nie rozładuje się do końca.
Toyoty z napędem typu plug-in można ładować z gniazda, ale nie trzeba, ponieważ ładują się same podczas jazdy w trybie ładowania. Co ważne, akumulator posiada gwarancję na 10 lat, a znane są przypadki przebiegów na jednej baterii wynoszące ponad milion kilometrów.
Posiadanie Toyoty z pełnym napędem hybrydowym wiąże się z coraz większymi przywilejami i korzyściami nie tylko na świecie, ale także w Polsce. Z roku na rok wprowadzane są w poszczególnych miastach kolejne regulacje prawne i zmiany w przepisach, które mają promować pojazdy z napędem niskoemisyjnym, a ich właścicielom oferować dodatkowe udogodnienia finansowe i drogowe.
Najlepszym przykładem jest obniżenie o połowę akcyzy na zakup elektrycznych pojazdów hybrydowych w całym kraju. W praktyce oznacza to, że od 1 stycznia 2020 roku Toyota wprowadziła tzw. Ekobonus w wysokości 7,3% dla hybryd z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów oraz 1,5% dla niższych pojemności.
Dowiedz się więcej
Pełne hybrydy Toyoty są bardzo proste w obsłudze i co istotne, nie trzeba ich w ogóle ładować z zewnętrznych źródeł prądu, a akumulator nigdy sam się nie rozładuje. Wystarczy rzadsza niż w przypadku silników konwencjonalnych wizyta na stacji benzynowej. Ponadto dzięki bezstopniowej przekładni automatycznej pełna hybryda nie posiada sprzęgła i sama dobiera źródło napędu odpowiednie do warunków jazdy. Wystarczy włączyć przycisk START, nacisnąć pedał przyspieszenia i jechać.
Aktualnie sytuacja samochodów z zeroemisyjnym napędem elektrycznym jest w Polsce dość trudna. Główną barierą do upowszechnienia tego typu pojazdów jest słaba infrastruktura ogólnodostępnych stacji do szybkiego ładowania. Z roku na roku będzie ona oczywiście ulegać poprawie, jednak nadal może nie odpowiadać wzrastającym potrzebom. Warto przy tym wspomnieć, że ładowanie elektryka z tradycyjnego gniazdka domowego może trwać od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu godzin!
Pełne hybrydy Toyoty z kolei w ogóle nie wymagają ładowania prądem, a ponadto mają znacznie większy zasięg jazdy od pojazdów elektrycznych. Co więcej, mimo częściowego korzystania z napędu benzynowego poziom emisji spalin w ich przypadku i tak jest zgodny z obecnie obowiązującą w Europie, mocno zaostrzoną normą.
I jeszcze jedno. Pełne hybrydy Toyoty to sprawdzona, bezpieczna i ciągle udoskonalana technologia, która od ponad 26 lat z powodzeniem funkcjonuje na całym świecie, znajdując miliony zadowolonych nabywców.
Pełne hybrydy Toyoty to wzór bezpieczeństwa. Całkowicie bezobsługowy pojemny akumulator hybrydowy jest ukryty pod tylną kanapą i nie trzeba go wymieniać. Co więcej, w czasie pacy nie przegrzewa się, gdyż posiada specjalne chłodzenie.
Bardzo istotnym elementem jest także standardowe wyposażenie każdego modelu hybrydowego w zestaw rewolucyjnych systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, które ograniczają ryzyko kolizji i wspomagają kierowcę w podejmowaniu decyzji na drodze.
Dowiedz się więcej
Według najnowszych, zaostrzonych norm emisji spalin każdy sprzedawany od 2021 roku pojazd w Europie będzie mógł emitować do atmosfery nie więcej niż 95 g C2 na kilometr. W przeciwnym razie producent będzie musiał ponieść dość dotkliwe kary finansowe, co odbije się zapewne na końcowych cenach pojazdów. Dzięki hybrydom Toyota spełnia te coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin bez większych problemów.
Z racji bardzo prostej konstrukcji technologii hybrydowej, wyeliminowania wielu elementów najbardziej narażonych na zużycie (np. sprzęgła czy skrzyni biegów), a przede wszystkim dzięki idealnemu zbalansowaniu działania silnika spalinowego z elektrycznym – eksploatacja pełnych hybryd Toyoty wymaga mniejszych nakładów finansowych niż ma to miejsce w przypadku pojazdów z napędem konwencjonalnym, a nawet miękkich hybryd czy aut z napędem elektrycznym. Wpływa na to:
- niższe spalanie,
- trzykrotnie mniejsze obciążenie klocków i tarcz hamulcowych,
- o 30% mniejsze obciążenie silnika spalinowego,
- mniejszą awaryjność przekładni planetarnej,
- rzadsze naprawy i serwis,
- brak potrzeby wymiany akumulatora,
- brak kosztów ładowania baterii.
Multimedia
Dowiedz się więcej na temat hybryd Toyoty, o których opowie ekspert Włodzimierz Zientarski. Obejrzyj filmy, w których poznasz opinie dotyczące napędu hybrydowego oraz zobaczysz, co to jest hybryda i jak działa.