Toyota Prius Plug-in Hybrid 5. generacji

Wydajny napęd hybrydowy Toyoty i nowe technologie
5. generacja Toyoty Prius otwiera zupełnie nowy rozdział w historii modelu, zachwycając i zaskakując pod względem technologii i designu. Jest to też najbardziej wydajny Prius w historii. W Europie samochód będzie dostępny wyłącznie jako hybryda plug-in z napędem o mocy 223 KM. 
  • Toyota Prius debiutowała na rynku w 1997 roku, rewolucjonizując sektor motoryzacyjny. Był to pierwszy masowo produkowany zelektryfikowany pojazd na świecie. Dziś łączna sprzedaż tego modelu przekroczyła już 5 mln egzemplarzy (zelektryfikowanych pojazdów Toyoty sprzedano już ponad 23 mln). 

Prius 5. generacji – tak jak jego poprzednicy – jest pełen innowacyjnych rozwiązań. Dostępny w Europie model będzie wyposażony w napęd plug-in hybrid (PHEV), który łączy osiągi prawdziwego pojazdu elektrycznego z komfortem użytkowania zapewnionym przez najnowszą technologię hybrydową. Dzięki wydajnej baterii o pojemności 13,6 kWh zasięg w trybie elektrycznym wyniesie nawet do 86 km. W przypadku dłuższych podróży (lub rozładowania baterii) kierowca może skorzystać silnika spalinowego. Średnie spalanie wg WLTP wyniesie wówczas zaledwie 11–16 g/km, co jest najniższym wynikiem w historii modelu.

Nowy Prius wyposażony w technologię hybrydową 5. generacji imponuje dynamiką jazdy. 2,0-litrowy silnik TNGA wytwarza moc 152 KM (112 kW) i współpracuje z nowym przednim silnikiem elektrycznym o mocy 160 KM (120 kW). Łączną moc układu wynosi 223 KM (164 kW). Jest to niemal dwukrotnie więcej niż w przypadku Priusa Plug-in Hybrid poprzedniej generacji (122 KM/90 kW).

Ulepszono cały układ jezdny nowego Priusa. Zastosowanie platformy GA-C 2. generacji w architekturze TNGA pomogło zmniejszyć masę pojazdu i zwiększyło jego sztywność, co przełożyło się na bardziej responsywne prowadzenie. Dzięki umieszczeniu baterii pod tylnym siedzeniem i przesunięciu zbiornika paliwa niżej i bardziej do przodu obniżono środek ciężkości, co przyczyniło się do poprawy dynamiki jazdy i zwinności.

W najwyższej wersji Executive w standardzie dostępny jest dach z panelami fotowoltaicznymi z możliwością ładowania baterii promieniami słonecznymi. Może on wydłużyć zasięg w trybie EV do 8,7 km dziennie (kalkulacja na bazie rocznego nasłonecznienia w Nagoi w Japonii). Powierzchnia dachu jest mniejsza niż w przypadku poprzednika, ale dzięki nowym panelom fotowoltaicznym ogólna wydajność wzrosła o ponad 15%.

Charakterystyczny design Priusa zawsze przyciągał uwagę. Z czasem kultowy kształt klina, który pojawił się w 2. generacji tego modelu, zaczął ewoluować w stronę bardziej nowoczesnych linii. Stworzono sylwetkę przypominającą coupé dzięki obniżeniu wysokości pojazdu o 50 mm, przesunięciu szczytowego punktu dachu do tyłu i zamontowaniu 19" kół.

Rozstaw osi w porównaniu z poprzednią generacją auta zwiększył się o 50 mm, a długość całkowita zmniejszyła się o 46 mm. Kształt tyłu auta uwydatnia trójwymiarowy pas świetlny oraz wyraziste logo Prius.

  • Komfortowa kabina zachwyca swoją praktycznością. Kierowca i pasażerowie mają dużo przestrzeni, a wnętrze jest wykonane z materiałów najwyższej jakości. Dodać do tego należy subtelne elementy stylistyczne, które podkreślają nowoczesny charakter auta.

    Kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (7") znajduje się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy i przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa podczas jazdy. Układ wszystkich przycisków i przełączników jest przejrzysty, stawiając na pierwszym miejscu komfort i funkcjonalność.

Nowy Prius został wyposażony w innowacyjne systemy bezpieczeństwa Toyota T-MATE obejmujące m.in. pakiet Toyota Safety Sense. Systemy te mogą być aktualizowany zdalnie. Udoskonalona przednia kamera i czujniki radarowe mają znacznie większe pole widzenia, co pozwala wykrywać więcej obiektów i identyfikować szerszy zakres potencjalnych zagrożeń. Dodatkowe skrajne czujniki przednie poprawiają działanie układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA). Zaawansowany asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park umożliwi bezpieczne parkowanie bez użycia rąk.

Hybryda plug-in 3. generacji

Nowa Toyota Prius jest pierwszym modelem, w którym zastosowano zarówno 2-litrowy silnik TNGA, jak i 3. generację układu hybrydowego plug-in. Nowa jednostka spalinowa ma zwiększoną pojemność skokową w porównaniu z silnikiem stosowanym w poprzedniej generacji. Osiąga też bardzo wysoką wydajność cieplną – na poziomie 41%.

Nowy hybrydowy układ napędowy typu plug-in Toyoty jest mocniejszy i przyjemniejszy w prowadzeniu. Jest też lżejszy i bardziej kompaktowy, a jednocześnie bardziej wydajny. 

Stosowany w układzie hybrydowym Priusa 5. generacji nowy silnik elektryczny ma mniejsze rozmiary i mniejszą masę. W porównaniu z poprzednikiem jego moc wzrosła, a straty energii zmniejszyły się. Dzięki udoskonaleniu i uproszczeniu konstrukcji auto ma bardzo dobre przyspieszenie i niskie zużycie paliwa.

Zastosowano nową jednostkę sterującą (PCU), która zawiera niezbędną do konwersji napięcia, zintegrowaną z falownikiem przetwornicę DC-DC o większej mocy wyjściowej napięcia. Jednostka ta jest montowana bezpośrednio na przekładni i dostarcza 120% mocy wyjściowej poprzedniego modelu. Sama przekładnia przenosi o 60% wyższą moc niż jej poprzednik przy o 20% mniejszej masie. 

Zwiększono moc wyjściową układu. Stało się to dzięki zwiększeniu pojemności baterii z 8,8 kWh do 13,6 kWh. Akumulatory litowo-jonowe mają większą o 50% gęstość energetyczna baterii, co przekłada się na mniejszą liczbę ogniw – o 30%. Mniejsza objętość i wymiary baterii umożliwiły zainstalowanie jej pod tylnym siedzeniem.

Warto też dodać, że wykorzystanie baterii o większej pojemności umożliwiło także zastosowanie systemu wzmocnienia odzysku energii (Regeneration Boost), a w efekcie również mocniejszego hamowania silnikiem elektrycznym. Kierowca może wybrać jeden z trzech różnych trybów rekuperacji – łagodny, średni i mocny. 

Po przyłączeniu do standardowej sieci elektrycznej 220 V ładowarka pokładowa o mocy 3,3 kW pozwala naładować akumulator od zera do pełna w zaledwie 4 h.

Nowa generacja Priusa jest najmocniejsza i najbardziej dynamiczna w historii modelu. Podniesienie mocy o 100 KM (75 kW) zwiększyło całkowitą moc napędu do 223 KM (164 kW). Od 0 do 100 km/h nowy Prius przyspiesza w 6,7 s. Średnie zużycie paliwa wynosi 0,5–0,7 l/100 km, a średnia emisja CO2 – 11–16 g/km (zgodnie ze standardem testowym WLTP).

Nowoczesny design

Smukła sylwetka Priusa 5. generacji i wyrazista stylistyka podkreślają kultowy dla modelu kształt klina. Elegancka linia dachu wznosi się, by osiągnąć szczytowy punkt w tylnej części auta, za drzwiami kierowcy. Większy o 50 mm rozstaw osi i skrócenie długości całkowitej o 46 mm w połączeniu z większymi 19" kołami podkreślają wygląd nowego coupé.

Felgi aluminiowe zastosowane w nowym Priusie zaprojektowano tak, by wpływały na sposób przepływu powietrza wzdłuż boku pojazdu, poprawiając stabilność jazdy. Wyróżniają się one stylowym, czarno-jasnym polerowanym wykończeniem.

Nowy Prius został zoptymalizowany pod względem aerodynamiki, co pozytywnie wpływa na prowadzenie, przy jednoczesnym zmniejszeniu hałasu powodowanego przez szumy opływu. Przesłony przedniego grilla ułatwiają dopływ powietrza chłodzącego. Przedni i tylny zderzak płynnie kierują powietrze wokół samochodu, wywierając nacisk na tylny spojler.

Przód nowej Toyoty Prius zaprojektowano zgodnie z nową koncepcją stylistyczną marki. Z tyłu wyróżnia się umieszczona centralnie nazwa modelu oraz trójwymiarowy pas świetlny. Subtelne logotypy Priusa są widoczne w różnych miejscach nadwozia.

Uwagę zwraca wyjątkowa paleta kolorów obejmująca 7 lakierów. Do dobrze znanych wariantów Marine Blue, Platinum Pearl White, Imperial Red, Shimmering Silver i Attitute Black dołączyły 2 nowe – Storm Grey i Mustard.

Przyjemność prowadzenia poprawia kierownica o średnicy 350 mm. Przed kierowcą na linii jego wzroku znajduje się 7" wyświetlacz na tablicy wskaźników, który przekazuje najważniejsze informacje i nie rozprasza uwagi.

Na desce rozdzielczej i siedzeniach z syntetycznej skóry umieszczono charakterystyczne akcenty kolorystyczne doskonale współgrające z wnętrzem w czarnych tonacjach. Bezramkowe, modułowe przełączniki nadają kokpitowi charakteru premium, a wewnętrzne oświetlenie wykorzystujące diody LED podkreśla jego nowoczesny wygląd.

Wnętrze nowej Toyoty Prius nie tylko stylowe, lecz również praktyczne. Schowek w desce rozdzielczej ma teraz 7 l pojemności (zamiast 5,4 l). Przekonstruowany schowek w konsoli otwiera się teraz od tyłu, aby umożliwić łatwy dostęp zarówno kierowcy, jak i pasażerowi. Dzięki przeniesieniu baterii zwiększyła się pojemność bagażnika – z 251 litrów do 284 litrów.

Nagroda Red Dot Design Award 2023

Zanim 5. generacja Priusa wyjechała na europejskie drogi, model ten otrzymał prestiżową nagrodę Red Dot Design Award za elegancką i nowoczesną reinterpretację kultowego kształtu klina.

Wyjątkowy design, będący znakiem rozpoznawczym Priusa, został wyniesiony na nowy, niezwykły poziom. W przestronnym, bazującym na odcieniach czerni wnętrzu, wybrane materiały tworzą stylową i harmonijną atmosferę. Przeprojektowana deska rozdzielcza przyczynia się do komfortu i bezpieczeństwa dzięki przejrzystemu i uporządkowanemu układowi.

Red Dot Design Award jest jednym z największych konkursów designerskich na świecie i od ponad 60 lat wyróżnia innowacyjne wzornictwo w takich kategoriach, jak: 

  • Design produktu, 
  • Komunikacja designu, 
  • Koncepcja designu. 

Nowy Prius otrzymał najwyższą nagrodę „Best of the Best” za rok 2023 w kategorii Design produktu po ocenie wszystkich zgłoszeń przez międzynarodowe jury składające się z 43 członków.

Platforma TNGA drugiej generacji

Nowy Prius został stworzony na bazie platformy TNGA 2. generacji i nowej platformy GA-C. Dzięki niższej masie i większej sztywności strukturalnej prowadzenie auta jest jeszcze bardziej przyjemne i komfortowe.

Zoptymalizowano konstrukcję ramy tylnych słupków, co zaowocowało zwiększeniem sztywności skrętnej tylnej części nadwozia o 30% (w porównaniu z poprzednim modelem). Stal o bardzo wysokiej wytrzymałości na rozciąganie tłoczona na zimno, w przeciwieństwie do stosowanego w przeszłości materiału tłoczonego na gorąco, zapewnia zarówno redukcję masy, jak i wysoką wytrzymałość konstrukcji. Toyota po raz pierwszy w skali swych światowych konstrukcji zastosowała stal 1470 MPa, zmniejszając masę nadwozia o 24 kg. Dach jest teraz lżejszy o prawie 1,5 kg, a każde z tylnych drzwi ważą o ponad 500 g mniej.

Bateria została przesunięta pod tylne siedzenie, zbiornik paliwa umieszczono niżej i bardziej do przodu, dzięki czemu obniżono środek ciężkości. Auto prowadzi się teraz stabilniej i pewniej.

Właściwości jezdne oraz komfort i ciszę jazdy poprawiło też na nowo zaprojektowane zawieszenie – z kolumnami MacPhersona z przodu oraz z podwójnymi wahaczami poprzecznymi wleczonymi z tyłu.

Niewątpliwą zaletą nowej platformy GA-C jest jej zdolność do skutecznego pochłaniania i rozpraszania sił uderzenia w przypadku zderzenia. Konstrukcja została wzmocniona w kluczowych obszarach. Zastosowano też mocne i zarazem lekkie materiały o bardzo wysokiej wytrzymałości na rozciąganie.

Warto podkreślić, że do produkcji nowego Priusa będzie się wykorzystywało wiele części wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu. Zderzaki i różnego rodzaju listwy będą produkowane z superolefinowego polimeru Toyoty, który można łatwo poddać recyklingowi.

Innowacyjne technologie

Nowy Prius został wyposażony w technologie, dzięki którym jazda staje się łatwiejsza, wydajniejsza i przyjemniejsza.

Predictive Efficient Drive to nowy system, który pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Uczy się on najczęściej wybieranych tras i stylu jazdy kierowcy oraz automatycznie optymalizuje wykorzystanie trybu elektrycznego. Dane systemu nawigacyjnego identyfikują miejsca najczęstszego mocniejszego hamowania, w których regeneracja energii przez rekuperację jest automatycznie zwiększana, aby zmaksymalizować odzysk energii. Gdy auto zbliża się do autostrady lub podjazdu, który wymaga dodatkowej mocy, system przełącza auto na tryb hybrydowy, aby naładować baterię w związku ze zbliżającym się wysokim zapotrzebowaniem na energię. 

Dostępny w wersji Executive dach z panelami fotowoltaicznymi generuje dodatkową energię elektryczną w czysty sposób. Moc wyjściowa została zwiększona ze 179 W do 185 W. Ogniwa są teraz w stanie wytworzyć energię na pokonanie dystansu do 8,7 km dziennie (kalkulacja w oparciu o roczne nasłonecznienie w Nagoi w Japonii) podczas jazdy z napędem wyłącznie elektrycznym. A wszystko to bez ponoszenia kosztów związanych z infrastrukturą i energią elektryczną. Co więcej, akumulator można w pełni naładować, jeśli samochód pozostanie zaparkowany przez nieco ponad tydzień.

Warto zaznaczyć, że panele fotowoltaiczne ładują teraz główną baterię bezpośrednio, bez potrzeby stosowania dodatkowej baterii słonecznej (jak miało to miejsce w poprzedniej generacji). Dzięki wydajniejszym ogniwom moc generowana przez dach Solar Charging jest o 15% większa niż dotychczas, pomimo mniejszej powierzchni dachu.

5. generacja Toyoty Prius została wyposażona w system multimedialny Toyota Smart Connect® z kolorowym ekranem (12,3"), i nawigację Connected z dodatkowym trybem offline i 4-letnią darmową transmisją danych. Informacje o trasie są pobierane z wyprzedzeniem, aby umożliwić bezproblemową nawigację, nawet gdy system nie jest połączony z chmurą.

Pojazd łączy się ze smartfonem bezprzewodowo poprzez interfejs Apple CarPlay* lub za pomocą USB poprzez Android Auto®. System multimedialny zawiera wbudowaną przeglądarkę internetową do strumieniowego przesyłania muzyki i wideo lub pobierania na bieżąco z najnowszych wiadomości.

Inteligentny asystent głosowy reaguje na komendę „Hey Toyota” i rozpoznaje, czy polecenia wydaje mu kierowca, czy pasażer na przednim siedzeniu. Asystent jest w stanie rozpoznać naturalną mowę ludzką, więc np. na polecenie „Jestem głodny” zaproponuje restauracje w najbliższej okolicy.

Oprócz wstępnie ustawionych trybów Normal, Eco i Sport, znanych z większości pojazdów hybrydowych i hybrydowych typu plug-in, nowy Prius daje możliwość dostosowania pracy układu napędowego, układu kierowniczego i klimatyzacji zgodnie z własnymi preferencjami.

 

* Apple CarPlay jest znakiem towarowym Apple Inc.

Systemy bezpieczeństwa Toyota T-Mate

Prius 5. generacji został wyposażony w najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, w tym pakiet Toyota Safety Sense, który można aktualizować zdalnie. 

Parkowanie bez użycia rąk umożliwia zaawansowany asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park. System ten może zapamiętywać często używane miejsca parkingowe, np. przy domu lub w pracy. Dzięki 4 kamerom i 12 czujnikom ultradźwiękowym Prius może samodzielnie, bez ingerencji człowieka, wjechać na miejsce parkingowe, a kierowca musi jedynie sprawdzić otoczenie i zmienić bieg, gdy zostanie o to poproszony.

Monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM) pozwala monitorować całą przestrzeń wokół auta. System monitorowania martwego pola w lusterka (BSM) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB) zwiększają bezpieczeństwo jazdy.

Kamera monitorująca skupienie kierowcy (DMC) wykorzystuje kamerę zainstalowaną na kierownicy, aby monitorować stan kierowcy. Gdy ten poczuje się źle lub straci koncentrację i nie zareaguje na alarmy, samochód będzie w stanie bezpiecznie zwolnić i się zatrzymać, a także włączy światła awaryjne. DMC współpracuje z układem awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS).

RSA, czyli układ rozpoznawania znaków drogowych, ma w najnowszej generacji Priusa rozszerzony zakres działania. Zgodnie z najnowszymi przepisami Unii Europejskiej, kierowca jest informowany wizualnie na wyświetlaczu oraz alarmem dźwiękowym, jeśli przekroczy określoną prędkość lub przeoczy znak zakazu wjazdu. Inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC) może reagować na ograniczenia prędkości identyfikowane przez RSA. Kierowca może ustawić również prędkość maksymalną, której samochód, jadąc z wykorzystaniem tempomatu, przekroczyć nie może.

Warto też dodać, że w iACC zwiększono liczbę ustawień odstępu od samochodu poprzedzającego do 4. Dodano również funkcję, która pozwala na identyfikację więcej niż jednego pojazdu poprzedzającego, a także tych na sąsiednich pasach. Tempomat zawiera również nową funkcję zapobiegającą wykonywaniu niebezpiecznego manewru wyprzedzania z prawej strony.

Udoskonalono układ czujników przedniej kamery. Dzięki temu zasięg wykrywania na przedpolu zwiększył się niemal dwukrotnie, większe jest też pole widzenia w pionie i w poziomie. Wszystko to pozwala na wcześniejsze wykrywanie obiektów, a także identyfikowanie szerszego zakresu potencjalnych zagrożeń, w tym motocykli i obiektów na poboczu drogi.

Nowa kamera o dwukrotnie większym zasięgu i szerszym kącie widzenia współpracuje z czujnikami radarowymi z przodu auta. Tym samym układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) skuteczniej zapobiega kolizji z poprzedzającym samochodem, pieszymi i rowerzystami, a także wykrywa ryzyko potrącenia motocyklisty i zderzenia czołowego z samochodem. Układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach monitoruje ruch pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka oraz z prawej i lewej strony, a podczas skrętu chroni pieszych przechodzących przez jezdnię.

Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) pomaga w zapewnieniu większego dystansu między pojazdami wyprzedzanymi na sąsiednich pasach przy pomocy niewielkich korekt układu kierowniczego, utrzymując pojazd na swoim pasie ruchu.

Na drodze do neutralności klimatycznej

Toyota zakłada, że do 2025 roku rocznie będzie sprzedawać na całym świecie 5,5 mln zelektryfikowanych samochodów. Jej gama będzie liczyła aż 70 modeli, w tym 15 pojazdów bezemisyjnych (ZEV).

Toyota oferuje swoim klientom pełną gamę napędów zelektryfikowanych, w tym:

  • samochody hybrydowe, 
  • hybrydy plug-in, 
  • samochody elektryczne na baterie, 
  • auta elektryczne na wodorowe ogniwa paliwowe. 

W ten sposób Toyota już dziś przyczynia się do globalnego zmniejszania emisji dwutlenku węgla, jednocześnie zapewniając klientom wybór samochodu dostosowanego do ich potrzeb.

Analizując rynek Europy Zachodniej, Toyota zakłada, że do 2025 roku 90% jej sprzedaży będą stanowić pojazdy zelektryfikowane, z czego co najmniej 10% –zeroemisyjne auta elektryczne (ZEV). Liczba ta wzrośnie do 100% do końca dekady, przy co najmniej 50% ZEV lub więcej, jeśli pozwoli na to popyt rynkowy i infrastruktura. Celem Toyoty jest pełna redukcja emisji CO2 dla nowych pojazdów do 2035 roku. 

Warto tu wspomnieć, że Toyota Motor Europe zobowiązała się do osiągnięcia całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w Europie do 2040 roku. Do 2030 roku wszystkie zakłady produkcyjne na Starym Kontynencie mają być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

Toyota dokłada wszelkich starań, aby zmiany te były jak najłagodniejsza dla klientów. Napęd hybrydowy już okazał się ważnym elementem elektryfikacji, czego dowodem jest rekordowy poziom 72% zelektryfikowanych pojazdów sprzedanych przez Toyota Motor Europe w Europie Zachodniej w pierwszych 5 miesiącach 2023 roku.

Hybrydowe układy napędowe zostały już wprowadzone przez Toyotę do większości modeli. Kolejnym krokiem jest poszerzenie gamy o hybrydy plug-in. Nowy Prius w Europie będzie dostępny tylko z tym rodzajem napędu! Rozwiązanie to umożliwia codzienne korzystanie z napędu elektrycznego, a przy okazji pomaga w efektywnym wykorzystaniu zasobów naturalnych. Akumulatory w sześciu Priusach Plug-in Hybrid zużywają tyle samo cennych surowców, co jeden pojazd elektryczny o mocy 80 kWh.

Nowy rozdział w historii hybryd Toyoty

Od 1997 roku Prius przeszedł wiele rewolucyjnych zmian. Każda kolejna generacja tego modelu wprowadzała coraz to nowe technologie, zwiększające wydajność i możliwości napędu hybrydowego.

1. generacja Toyoty Prius zapoczątkowała epokę elektryfikacji transportu. Model ten wprowadził na rynek przełomową technologię hybrydową, której zasada działania nie zmieniła się do dziś. Kluczowym komponentem, który zapewnił sukces Priusowi oraz całej gamie hybryd Toyoty, jest przekładnia planetarna umożliwiająca optymalne zarządzanie pracą jednostki spalinowej, silników elektrycznych i baterii. Dzięki niej hybryda może ruszać bez uruchamiania silnika benzynowego, korzystać w pełnym zakresie prędkości auta z wąskiego przedziału najbardziej efektywnych obrotów silnika spalinowego oraz ładować baterię zarówno podczas jazdy, jak i postoju.

Jednostka benzynowa VVT-i 1,5 l i kompaktowy silnik elektryczny o wysokim momencie obrotowym zapewniały osiągi na poziomie porównywalnych samochodów dostępnych wówczas na rynku, ale przy zużyciu paliwa i emisji CO2 niższych o połowę. Dzięki temu Prius zdobył tytuł Japońskiego Samochodu Roku 1997/1998, a gdy tylko wszedł na zagraniczne rynki w 2000 roku, stał się ulubionym samochodem świadomych ekologicznie klientów w Europie i Stanach Zjednoczonych.

W 2003 roku na rynku zadebiutowała 2. generacja Priusa. Nadwozie sedan zastąpiono liftbackiem o charakterystycznym kształcie klina, którego wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza Cx 0,26 wyznaczył nowe standardy pod względem aerodynamiki. Model został wyróżniony tytułem Europejskiego Samochodu Roku 2005. Auto szybko zyskiwało na popularności i w maju 2007 roku łączna sprzedaż hybryd Toyoty przekroczyła milion egzemplarzy, co pozwoliło uniknąć emisji 3,5 mln ton CO2.

Napęd hybrydowy zaprojektowano na nowo. Był on znacznie mocniejszy i o 15% wydajniejszy od poprzednika. Jego konstrukcja została rozbudowana o konwerter Boost, który pozwala łączyć mocniejszy silnik elektryczny z mniejszą baterią. Silnik elektryczny generował 68 KM mocy (o 50% więcej niż poprzedni). Dzięki temu zaczął pełnić podwójną rolę – nie tylko obniżał zużycie paliwa, ale także wspierał silnik benzynowy podczas przyspieszania, poprawiając dynamikę auta. Udoskonalona bateria niklowo-wodorkowa o mniejszej masie i większej mocy umożliwiła 2-kilometrowy zasięg wyłącznie z napędu elektrycznego.

W 2009 roku zadebiutowała 3. generacja Priusa. Samochód ten stał się prawdziwą ikoną i synonimem ekologicznego auta. Pod maską pracował układ hybrydowego 3. generacji z większym silnikiem benzynowym 1,8 l i przeprojektowanym silnikiem elektrycznym zasilanym baterią niklowo-wodorkową. W konstrukcji napędu pojawił się nowy element – do przekładni planetarnej podłączono skrzynię redukcyjną, która pozwala wydajniej korzystać z silnika elektrycznego. Z nowym napędem oraz z nadwoziem o jeszcze niższym współczynniku oporu powietrza wydajność Priusa 3. generacji wzrosła o 10%, emisją CO2 została zredukowana o 14%. 

Z czasem Toyota stworzyła całą rodzinę Priusa, wprowadzając do sprzedaży 2 zupełnie nowe modele:

  • w 2011 roku do oferty wszedł 7-osobowy minivan Prius +, 
  • w 2012 roku – Prius Plug-in, jedna z pierwszych hybryd plug-in w Europie. 

Prius Plug-in wyglądał tak samo jak standardowy liftback, ale został wyposażony w znacznie większą baterię litowo-jonową i instalację do jej ładowania z sieci energetycznej. Auto zapewniało 25-kilometrowy zasięg w bezemisyjnym trybie elektrycznym bez obawy o zasięg oraz wyjątkowo oszczędną jazdę w trybie hybrydowym.

W 2015 roku Prius 4. generacji potwierdził swoją rolę ambasadora najnowszych technologii Toyoty. Nie tylko otrzymał na nowo skonstruowany napęd hybrydowy, ale jako pierwsze auto został zbudowany w modułowej architekturze TNGA. Od tego momentu niemal wszystkie nowe modele Toyoty powstają na bazie tej platformy i wyróżniają się pewnym prowadzeniem, stabilnością w zakrętach i przyjemnością z jazdy. Większa kontrola nad autem wynika również z zastosowania stali o wysokiej wytrzymałości, która zwiększyła sztywność karoserii Priusa o 60% w porównaniu z poprzednikiem.

W modułowej technologii TNGA został skonstruowany również napęd hybrydowy 4. generacji. Jego sercem jest silnik benzynowy o rekordowej 40-procentowej wydajności cieplnej. Kolejną istotną zmianę stanowi nowa, dwuosiowa przekładnia planetarna. Silniki MG1 i MG2 zostały umieszczone na dwóch równoległych osiach, co pozwoliło zmniejszyć szerokość przekładni o 47 mm, a jej masę o 20%. To rozwiązanie pozwoliło zastosować mniejszy silnik elektryczny przy zachowaniu równie wysokiego momentu obrotowego na kołach.

W 2016 roku zadebiutował nowy Prius Plug-in Hybrid. Druga odsłona Priusa ładowanego z zewnętrznej sieci oferowała 50 km zasięgu w trybie elektrycznym, a jej średnia emisja CO2 wg NEDC wynosiła 22 g/km.

Wprowadzając ponad 25 lat temu Priusa na rynek, Toyota stała się pionierem elektryfikacji napędów i największym producentem zelektryfikowanych samochodów. Łączna liczba zelektryfikowanych pojazdów Toyoty na świecie przekroczyła 23 mln. Cztery generacje Priusa i dwie Priusa Plug-in Hybrid osiągnęły do tej pory łączną sprzedaż 5,05 mln samochodów.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Napęd   Plug-in Hybrid 223 KM
Typ   2.0-litrowy Hybrid Dynamic Force, 4-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów   16-zaworowy DOHC
Pojemność cm3 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka mm 80,5 x 97,6
Stopień kompresji :1 14,0
Moc KM (kW) / obr./min 152 (112)/5200
Moment obrotowy silnika spalinowego Nm/obr./min 190/4400
Hybryda plug-in   Plug-in Hybrid 223 KM
Bateria   litowo-jonowa
Pojemność kWh 13,6
Typ przedniego silnika elektrycznego   silnik z magnesami trwałymi
Moc maksymalna KM (kW) 163 (120)
Maks. moment obrotowy Nm 208
Łączna moc układu KM (kW) 223 (164)
Przekładnia    
Typ   e-CVT
Przełożenie :1 3,605
Osiągi    
Prędkość maksymalna km/h 177
Przyspieszenie 0–100 km/h s 6,7
Zużycie energii   17" 19"
Cykl mieszany WLTP l/100 km 0,5 0,7